"Zoutleeuw in de Frontlinie: Verhoogde Alertheid en Nieuwe Strategieën tegen Aziatische Hoornaars in Vlaanderen"

Op 30 juli 2023

Mensen maken zich steeds meer zorgen over Aziatische hoornaars in Vlaanderen. Deskundigen adviseren om deze insecten gezamenlijk en gecentraliseerd te bestrijden. Deze hoornaars vormen een gevaar voor de biodiversiteit in het gebied. Ze eten veel insecten, tot wel 11 kilogram in één seizoen vanuit een groot nest. Dit verstoort de natuurlijke balans en kan schade toebrengen aan ecosystemen. In het bijzonder onze honingbijen lopen risico.
De pogingen om de hoornaars onder controle te krijgen zijn niet succesvol geweest. Experts denken dat we de kans hebben gemist om ze volledig uit te roeien. Er is een gebrek aan samenwerking en leiding tussen verschillende afdelingen en organisaties die zich bezighouden met de bestrijding van de Aziatische hoornaar.
Nu is de verantwoordelijkheid verdeeld tussen twee afdelingen. Minister Zuhal Demir (N-VA) zorgt voor de vernietiging van hoornaars in natuurgebieden. Minister van Landbouw Jo Brouns (CD&V) zorgt voor imkers wiens honingbijen in gevaar zijn. Dit gebrek aan gecentraliseerde actie en duidelijke richtlijnen zorgde voor verwarring bij lokale overheden. Daardoor worden er verschillende plannen uitgevoerd en kan het bestrijden van de hoornaar vertraging oplopen.
Voor Zoutleeuw is het probleem nog niet echt aan de orde, maar dat betekent niet dat we ons er niet op moeten voorbereiden. Dit onderwerp werd aangekaart door Michel Boyen tijdens de gemeenteraadsvergadering op 25 mei 2023.
Tot 17 juli 2023 zijn er in Zoutleeuw officieel nog geen Aziatische hoornaars gezien, maar wel in de buurt. Het is slechts een kwestie van tijd voordat de eerste hoornaar hier gespot wordt. Onze eerste schepen gaf in een vervolg antwoord op vraag van Michel Boyen op de zitting van 22/6/2023 aan dat de ondersteuning voor bestrijding in 2021 door Zuhal Demir werd ingetrokken, maar het is ons niet duidelijk wat dat betekent.
Zuhal Demir heeft de afgelopen maanden 200.000 euro uitgetrokken voor de bestrijding van de hoornaar. Ze benadrukte dat er een beheerregeling moet komen. Gelukkig is het ontwerp net voor de zomervakantie voorgesteld door Demir. Het moet nog goedgekeurd worden door adviesraden. Zo krijgt het nieuwe plan van aanpak voor het bestrijden van de hoornaar concrete vorm.
De eerste schepen beloofde verder om te controleren hoeveel oproepen er zijn in Zoutleeuw en wat er gedaan kan worden door de gemeente als het zover is. Wij stellen vast dat de site van Stad Zoutleeuw ondertussen geactualiseerd is en dat het hierdoor duidelijk is wat je moet doen wanneer je met een Aziatische hoornaar wordt geconfronteerd.

We raden iedereen aan om alert te blijven. Als u Aziatische hoornaars of hun nest ziet, moet dit vernietigd worden. Probeer dit niet zelf, maar neem contact op met de brandweer of professionele bestrijders. Er zijn kosten aan verbonden als het nest op uw eigendom is. Momenteel is er geen financiële hulp beschikbaar. Voor meer informatie kunt u deze website raadplegen: https://www.wespennest.vlaanderen/zoutleeuw? =Zoutleeuw. Bij direct gevaar kunt u www.1722.be contacteren. U kunt uw ontdekking melden op https://vespawatch.be/. Check ook de website van Stad Zoutleeuw voor de laatste updates