"Transparantie in gevaar: N-VA-fractie onthoudt zich van stemming over jaarverslag BAV Poolstok"

Op 1 juni 2023

Tijdens de gemeenteraad van 26/5/2023  heeft de N-VA-fractie besloten zich te onthouden van de stemming over de goedkeuring van het jaarverslag 2022 van BAV Poolstok. Dit besluit is genomen vanwege zorgen over transparantie en onvoldoende toegang tot noodzakelijke documenten.

Achtergrond

BAV Poolstok is een organisatie die samenwerkt met meer dan 360 steden, politie- en brandweerkorpsen, ziekenhuizen, onderwijsinstellingen en andere openbare organisaties in Vlaanderen. De N-VA-fractie heeft vragen gesteld over de goedkeuring van de jaarrekening van 2022, aangezien deze niet vermeld staat in de notulen.

Reacties

Michel Boyen, lid van de N-VA-fractie, benadrukt: "We kunnen niet instemmen met de goedkeuring van het jaarverslag zonder volledige toegang tot alle relevante documenten. Transparantie is van essentieel belang voor goed bestuur en verantwoordingsplicht." Bovendien wijst Boyen op het volgende punt: "We vragen ons af hoe de afgevaardigde voor de vergadering, dhr. Boudewijn Herbots, het jaarverslag kan goedkeuren als de vereiste documenten niet beschikbaar zijn. Dit geldt ook voor de gemeenteraadsleden die zonder enige inzage in de dossiers blindelings punten op de agenda goedkeuren."

Carl Kempeneers, eerste schepen, suggereerde dat "het ontwerp van de jaarrekening waarschijnlijk op de website van BAV Poolstok zou kunnen staan."

Toelichting bij de kwestie

De belangrijkste zorg omtrent de goedkeuring van het jaarverslag van BAV Poolstok is het gebrek aan transparantie en toegang tot belangrijke documenten. De N-VA-fractie heeft ervoor gekozen om zich van de stemming te onthouden omdat wij van mening zijn dat we niet over voldoende informatie beschikken om een weloverwogen beslissing te nemen. Transparantie en correcte procedures zijn essentieel om verantwoordelijkheid en vertrouwen in het overheidsbesluitvormingsproces te waarborgen.

Conclusie

De beslissing van de N-VA-fractie om zich te onthouden van de stemming over de goedkeuring van het jaarverslag 2022 van BAV Poolstok benadrukt het belang van transparantie en correcte procedures in de politiek. Het is van cruciaal belang dat burgers op de hoogte blijven van en betrokken zijn bij lokale politieke kwesties, zodat hun vertegenwoordigers verantwoordelijk en transparant handelen.