U bent hier
Trajectcontroles in Zoutleeuw: Geraamde opbrengsten verschillen enorm met de reële opbrengsten.
Het gemeentebestuur van Zoutleeuw stelde hoge verwachtingen in de trajectcontroles die in mei 2024 werden ingevoerd. De voorspelde inkomsten uit GAS 5-boetes zouden de gemeentekas spekken, maar al snel werd duidelijk dat de realiteit totaal anders was. De financiële luchtbel ontplofte op de laatste gemeenteraad van de vorige legislatuur.
Foute ramingen.
In de aanpassing van het meerjarenplan (MJP 2020-2025) zoals gebracht op de gemeenteraad van december 2023 schreef men 8.586.000 euro inkomsten uit GAS 5-boetes voor 2024 in, en 3.005.100 euro voor 2025, gebaseerd op data van TAAS, de politie en vergelijkbare gemeenten.
Tijdens de gemeenteraad eind 2023 waarschuwde N-VA Zoutleeuw al voor de absurditeit van deze verwachtingen. Deze bezwaren werden genegeerd.
Een eenvoudige rekensom toont hoe onrealistisch de prognose was. Om 8,6 miljoen euro te halen, zouden dagelijks 444 verkeersovertredingen moeten worden geregistreerd.
Aangezien de controles pas in mei begonnen, was de inkomstenperiode ook nog eens korter.
De realiteit? In de gemeenteraad van 28/11/24 diende men de prognose voor 2024 bij te stellen naar 357.000 euro – amper 5% van het oorspronkelijke bedrag. Dit cijfer zal kort bij het werkelijke eindcijfer voor 2024 liggen.
De prognose voor 2025 werd verlaagd van 3 miljoen naar 180.000 euro.
Cijfers die alles zeggen
De maandelijkse cijfers van GAS 5-boetes in 2024 tonen het aan de lezer:
Maand | Aantal boetes |
Mei | 2.775 |
Juni | 1.234 |
Juli | 966 |
Augustus | 336 |
September | 347 |
Oktober | 232 |
November (tot 26ste) | 433 |
Hoewel november een lichte stijging liet zien, blijft het totaal zeer ver onder de verwachtingen van 444 boetes per dag.
Trajectcontroles worden gehuurd!
Het systeem brengt aanzienlijke kosten met zich mee. Huur van infrastructuur, extra administratieve lasten en boetes die niet of niet op tijd betaald worden, zorgen voor problemen. Op 28 november 2024 waren er 6.000 GAS 5-boetes geregistreerd. Onbetaalde boetes leiden immers tot extra werk: herinneringen sturen, dossiers overmaken aan deurwaarders, dit betekent personeelskosten die oplopen. Er zijn 500 van de 6000 in de status 'gerechtsdeurwaarder', dat is 8.3% van het aantal gas5-boetes.
Daarnaast gaan boetes van zware overtredingen naar het parket, terwijl de stad wel verantwoordelijk blijft voor de kosten. Hier kregen we nog geen cijfers over.
Conclusie: wat te mooi lijkt om waar te zijn, is dat dikwijls ook...
De trajectcontroles tonen aan hoe belangrijk een grondige voorbereiding en realistische prognoses zijn. Wat een aanlokkelijke inkomstenbron leek voor de stadskas, bleek dat niet te zijn. De schepen van financiën was niet aanwezig voor commentaar.
Wat met de verkeersveiligheid op de trajecten en in de aanpalende straten?
Uit de cijfers van het aantal Gas5-boetes in de loop van 2024 kan men afleiden dat mensen die door de trajectcontroles rijden, hun rijgedrag hebben aangepast. Rijden ze allen trager, hebben ze zich naar andere wegen verplaatst? Dat zal de evaluatie van de trajectcontroles moeten uitwijzen. Op de gemeenteraad van 28/11/2024 werd alleszins gesteld dat de buurtbewoners in de omgeving van de trajecten heel wat meer rust ervaren in hun straat. Zo eindigen we voorlopig op een positieve noot maar met een subjectieve uitspraak, die hopelijk waar is voor alle betrokken bewoners.
Bedenkingen bij een punt uit de gemeenteraad van 28/11/2024 waar de aanpassing van het meerjarenplan werd besproken
Annemie Humblet 17/12/2024