N-VA Zoutleeuw brengt afval van inwoners gratis naar het containerpark

Op 16 september 2016, over deze onderwerpen: Afvalverwerking

Zoutleeuw

Oppositiepartij N-VA zal de nieuwe roze vuilzakken zelf twee keer per maand ophalen in Helen (Zoutleeuw).

“Als iedereen voor een roze zak naar het containerpark moet rijden, zal dat voor overlast zorgen. Zolang er geen ophaling gebeurt, zal het gebruik eerder laag uitvallen. Daarnaast zijn de roze vuilzakken enkel verkrijgbaar bij de balie van het containerpark”, zegt initiatiefnemer Michel Herremans (N-VA). De partij hoopt dat er ook in andere deelgemeenten vrijwilligers opstaan om de roze zakken in te zamelen en naar het containerpark te brengen. Wie de roze zak voor zacht plastic gebruikt betaalt slechts 25 eurocent per stuk, veel goedkoper dan de huisvuilzak. “Maar voorlopig moet je hem wel nog naar het containerpark brengen”, zegt Jos Ceyssens (CD&V). “De extra zak was op zich al een proefproject in de provincie en het gebruik valt helemaal niet laag uit zoals N-VA zegt. In Leuven is nu, met de ophaling, de volgende stap al gezet in het project. Als dat goed loopt wordt het ook naar de andere steden en gemeenten uitgerold.”

De oppositiepartij loopt volgens Ceyssens voor op de feiten. “Al is het wel nobel natuurlijk. Maar als ze die nieuwe zakken ophalen, kunnen ze dat misschien ook ineens doen voor het grof vuil? Dan moeten inwoners helemaal niet meer naar het containerpark. Een extra voorwaarde is dat ook Fost Plus, dat nu al een deel van het project betaalt, dieper in de beugel wil tasten.”

De reactie van onze burgemeester is nogal vreemd. Onze bedoeling is om zoveel mogelijk mensen de roze zakken te laten gebruiken.Roze zakken hebben niets met grof huisvuil te maken en het gaat hier enkel om een sociale dienst. Wij doen aan politiek om de mensen te helpen en niet enkel met veel blabla, maar ook met daden.