N-VA vraagt extra maatregelen op jeugdfuiven na incident met mes op Lama-Party

Op 3 maart 2016

Tijdens de jaarlijkse Lama-Party, de scoutsfuif van begin februari, hebben zich enkele incidenten voorgedaan. Zo bedreigde een jongeman iemand van de organisatie met een keukenmes. N-VA vraagt maatregelen.

Enkele amokmakers verpestten begin februari de sfeer op de jaarlijkse Lama-Party. Er waren vechtpartijen en vandalisme en iemand werd zelfs bedreigd met een mes. De dader mocht een nachtje in de cel doorbrengen. "We vragen van de meerderheid doordachte maatregelen, zodat onze kinderen veilig kunnen fuiven. Ze moeten zich kunnen amuseren, zonder bang te zijn om betrokken te raken in vechtpartijen of andere criminele feiten", zegt fractieleider Michel Boyen (N-VA).

"Onze fractie wil zeker mee zoeken naar een oplossing. Zo willen we wel als vrijwilliger mee de veiligheid op jeugdfuiven bewaken. Al is het maar om de in- of uitgang te controleren. Evenementen als deze zijn bijzonder belangrijk voor het sociaal weefsel in onze gemeente. We vragen dan ook niet dat fuiven afgeschaft worden. Maar het is wel de plicht van de burgemeester, als hoofd van de politie, om de nodige veiligheidsmaatregelen uit te werken en om te zorgen voor een nauwere samenwerking tussen organisatie en politiediensten."

"Niet te vermijden"

Volgens burgemeester Jos Ceyssens (CD&V) moet de situatie niet al te erg opgeblazen worden. "De scouts heeft vooraf overlegd met politie en brandweer. Op de fuif was de nodige security aanwezig. Het is van alle tijden dat er al eens een ruzie ontstaat op een fuif. Het incident met de jongeman, die een mes bovenhaalde, is zeker spijtig te noemen, maar niet te vermijden. De man was eerder al dronken naar huis gebracht door de politie. Hij keerde in de vroege uurtjes terug naar de fuif met een keukenmes, dat hij van thuis had meegenomen. De voorzitter van de scouts kon dit gelukkig afnemen, waarop de politie de bedreiger een nachtje in de cel liet doorbrengen. De dag erop is de jongeman zich uitgebreid gaan verontschuldigen bij de scouts", aldus de burgemeester. (VDT)