Meerjarenplan 2020- 2025

Op 23 december 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Het aangepaste  MJP (meerjarenplan) toont  niet veel  nieuws tegenover de vorige versies.

Het MJP is opgebouwd uit 2 belangrijke hoofdstukken. Aan  de ene zijde heeft men de exploitatie uitgaven en ontvangsten, aan de andere kant de investeringsuitgaven en ontvangsten. Hieruit resulteert een budgettair resultaat.

De expoitatie ontvangsten worden vooral gespijsd door belastingen voor de gemiddelde inwoner.

Meer in detail zien we dat aan de ontvangstzijde de belastingen op onroerend goed en de personenbelasting samen goed zijn voor 38%  (6.7 mlj) tegenover de operationele ontvangsten 17.3mlj. Als we alle belastingen in rekening nemen zelfs 43% (7.6 mlj) tegenover 32% subsidie die de stad ontvangt van de federale- de Vlaamse- of de provinciale overheid.

Aan de exploitatie uitgaven  zien we dat de operationele uitgaven en in het bijzonder de personeelskosten 58,5%  (8,5 mlj) bedraagt en stijgt tot 61,4% (9,9 mlj) in 2025.  Indexaanpassingen en andere legale voordelen stuwen de loonkost omhoog, maar nergens zijn  er kenteringen of maatregelen te bespeuren om de loonkost te temperen.

De Politiedotatie bedraagt voor 2022  afgerond 1.017mlj €. Met een stijging van 1.45% per jaar, vraagt onze fractie zich af of de nieuwe politiezone Getevallei Zoutleeuw heeft versterkt. Uit de jaarverslagen laten zich positieve resultaten optekenen, maar toch heeft de burger het gevoel dat de politie vooral uitblinkt in afwezigheid in het straatbeeld. Onze fractie vroeg daarom een overzicht hoeveel ploegen erop het grondgebied Zoutleeuw daadwerkelijk aanwezig waren  per dag en shift.

Aan de investeringszijde staan in 2022 investeringen gepland voor 3.2 mlj€ desondanks zijn de investeringsontvangsten maar begroot op  1.8 mlj€ wat resulteert in een negatief investeringssaldo van 1.7 mlj €.

Het budgettair resultaat of het de som van de exploitatie en het  investeringssaldo en de lopende financieringsuitgaven laat het de cijfers diep rood kleuren. Zelfs een nieuwe lening van 3.8 mlj€ zorgt ervoor dat het resultaat in het boekjaar 2022 nog steeds negatief is.

Conclusie

De ontvangsten worden vooral gespijsd door belastingen voor de gemiddelde inwoner en de personeelskosten zijn een substantieel aandeel aan de zijde van de uitgaven. De ingeschreven leningen geven ons dan weer een fictief gevoel dat de cijfers een financieel evenwicht vertonen.