U bent hier
Grote zorgen bij bewonersvergadering over rioleringswerken in Budingen

Budingen – De bewonersvergadering op 10 februari 2025 over de geplande riolerings- en wegenwerken in Budingen (Roelstraat, Saneveldstraat, Leenhaag, Schoolstraat, Groenstraat en Sportpleinstraat) lokte een grote opkomst in de Bungeneer. Ruim 100 inwoners kwamen zich informeren over het gescheiden rioleringsproject van Aquafin, waarbij afvalwater en regenwater apart worden afgevoerd. Daarnaast zullen wegenwerken en aanpassingen aan nutsvoorzieningen plaatsvinden.
De vergadering bracht echter heel wat bezorgdheden aan het licht, vooral rond de afkoppelingswerken die eigenaars zelf moeten financieren, mogelijke schade aan woningen en de impact op wateroverlast in Budingen.
Subsidie en digitale drempels
Aquafin neemt de kosten op zich voor de werken op openbaar domein, maar op privéterrein is de eigenaar zelf verantwoordelijk. Er is een subsidie van 500 euro voorzien voor huiseigenaars met een woning van vóór 2005.
Toch blijkt het verkrijgen van deze subsidie niet eenvoudig. De online subsidieaanvraag via Fluvius met Itsme vormen een drempel voor minder digitaal vaardige inwoners. Een alternatief is een bezoek aan het Fluvius-kantoor in Leuven, maar ook dit wordt als een extra obstakel ervaren. Bovendien moet de keuring achteraf zelf betaald worden indien men subsidie krijgt of indien de woning niet over een keuringsattest beschikt wanneer het na 2011 gebouwd is.
Hinder, overstromingen en droogzuiging
Veel bewoners vrezen langdurige hinder en mogelijke schade aan hun woningen door de werken. Eerdere projecten in de buurt roepen negatieve herinneringen op.
Daarnaast blijven de aanhoudende overstromingen in Budingen een punt van zorg. Volgens een bezorgde bewoner blijft het probleem bestaan omdat veel grachten open blijven.
Op een vraag van N-VA-gemeenteraadslid Lowie Pierards (foto) moest Aquafin toegeven dat de impact van de werken op de wateropvangcapaciteit nog niet is berekend. Dit leidde tot grote verontwaardiging bij de aanwezigen. Bovendien gaf Aquafin toe dat de werken slechts een minimale invloed zullen hebben op de overstromingsproblematiek.
Ook de bemaling (droogzuiging), noodzakelijk voor de plaatsing van nieuwe buizen, roept vragen op. In andere steden leidde dit tot schade aan woningen, zoals scheuren in muren. Dit is een reële bezorgdheid, zeker in een gebied waar de grondwatertafel momenteel hoog staat.
Een bewoner drong erop aan om een correcte plaatsbeschrijving te laten opmaken vóór de werken starten. Hij wees erop dat de stad hierin een belangrijke rol te spelen heeft.
Het is voor de bewoners niet duidelijk wat de impact is van bomen die vlak bij de straat staan.
De standaardreactie van de verantwoordelijken luidde: “We nemen uw bezorgdheden mee, dat zijn aandachtspunten.” Dit gaf weinig vertrouwen aan de aanwezigen. Bovendien blijft onduidelijk wie aansprakelijk is bij eventuele schade. Feit is wel dat de eigen verzekering niet tussenkomt bij schade veroorzaakt door derden.
Korte reactietijd en rol van de stad
Een ander heikel punt is de bijzonder korte tijdspanne waarin bewoners bezwaren kunnen indienen: slechts zes dagen na de bewonersvergadering, tot 16 februari 2025. Aquafin verklaarde deze tijdsdruk door Europese regelgeving.
Toch stelt zich de vraag waarom er niet eerder werd gecommuniceerd. Er vonden immers al meerdere overlegmomenten plaats tussen Aquafin en de stad Zoutleeuw. De inwoners hadden eerder geïnformeerd moeten worden om voldoende tijd te hebben om hun opmerkingen te formuleren.
Daarnaast stelt het de bewoners teleur dat de stad Zoutleeuw geen financiële verantwoordelijkheid opneemt in het project. Dit roept twijfels op over haar invloed en betrokkenheid. De stad gaf wel aan dat ze de werfvergaderingen zal opvolgen en het verloop van de werken zal controleren om de hinder te beperken. De werken starten in het voorjaar van 2026 en zullen in fases verlopen.
Er wordt geen nieuw fietspad gemaakt ter hoogte van de Roelstraat. Dat blijkt een keuze te zijn omwille van de onteigeningen die daarvoor nodig zouden zijn ten gevolge van een bredere straat..
Annemie Humblet, fractieleider N-VA Zoutleeuw: “We noteren de bezorgdheden van de inwoners en de antwoorden van Aquafin, Fluvius en de stad Zoutleeuw. We vragen dat alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen en dat de werken op een doordachte manier en met duidelijke communicatie verlopen.”
De komende periode belooft nog uitdagend te worden. Er staan meerdere Aquafin-projecten op de planning in Zoutleeuw, met opnieuw veel vragen en bezorgdheden bij de inwoners. Vooral de communicatie blijft een pijnpunt.