Gemeentefusie

Op 25 november 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Tijdens de uiteenzetting van de jaarrekening (juni) merkte onze fractie op dat de personeelskost een groot deel uitmaakt van het budget.

In een onbewaakt moment liet de voorzitter van de gemeenteraad zich in het antwoord op deze vraag ontvallen dat er nagedacht wordt over een fusie met aangrenzende gemeenten om de kosten te drukken.
N-VA nationaal en N-VA Zoutleeuw is reeds langer vragende partij om deze piste op zijn minst te onderzoeken. CD&V bleek echter maar een koele minnaar. Misschien is het de druk van buitenaf, maar sinds kort is ook een fusie geen taboe meer voor deze meerderheid.

Wat tot nu toe reeds bekend is, is dat er zal gekeken worden naar alle omliggende gemeenten van Zoutleeuw (Linter, Kortenaken, Landen, Geetbets en Sint Truiden) en dat er een studie is gevraagd aan Vlaanderen. Deze studie zal  op  woensdag 22 december door het schepencollege samen met professor Lieven Janssens (Universiteit Antwerpen en burgemeester van Vorselaar) worden uiteengezet voor de raadsleden.

Wordt zeker vervolgd.