Nieuwsflits november 2023

Op 1 november 2023

"Gemeentebestuur keurt retroactieve verordening goed op verbod tot verkoop sterke drank tijdens lama-party en halloweentocht."

In een opmerkelijke zet heeft het gemeentebestuur op de gemeenteraad van oktober 2023 een retroactieve verordening goedgekeurd die de verkoop van sterke drank verbiedt tijdens de jaarlijkse lama- en halloweentocht.

Deze nieuwe verordening heeft tot doel de feestelijkheden tijdens de lama- en halloweentocht veiliger te maken door het verbieden van de verkoop van sterke drank. Dit betekent dat deelnemers en bezoekers van deze evenementen voortaan geen toegang zullen hebben tot sterke alcoholische dranken zoals whisky, rum en wodka. Met name de nachtwinkels worden geviseerd in dit besluit.

Het idee achter deze retro-actieve verordening is om de gemeenschap te beschermen tegen de negatieve gevolgen van overmatig alcoholgebruik tijdens deze evenementen.

‘Fusie?’

Op dit moment is er vooral sprake van samenwerking. Financieel is er in de toekomst geen andere oplossing dan fusies, aldus Vlaanderen. Maar voor 2024 gaat men niet fuseren.

‘Controles aan schoolomgevingen’

Er zijn effectief politiecontroles geweest aan schoolomgevingen en die zullen blijven in de toekomst. Zoutleeuw is een gemeente met een zevental scholen. Uiteraard is men bezorgd om de veiligheid van de kinderen en hun familie. Cijfers worden opgevraagd. Verder is er de problematiek van de werken die een en ander een stuk complexer maken.