"Kritiek op gemeentelijke aankoop ING-gebouw voor renovatie centrum

Op 30 maart 2023

De gemeente heeft besloten om het ING-gebouw te kopen als onderdeel van de renovatie van het centrum. De aankoopprijs bedraagt maar liefst €296.000 en volgens de eerste schepen, Carl Kempeneers, zal dit bijdragen aan de verkeersveiligheid en meer ruimte bieden voor lijnbussen, evenals de renovatie van het oude stadhuis mogelijk maken. Bovendien zou het oplossen van de wateroverlast in het centrum door het herstellen van de oude Stadsluisbeek, ontharding en verfraaiing van het omringende gebied van het oude stadhuis als toekomstig bezoekerscentrum van de Getestreek worden aangepakt.

Er bestaat ook een kans om 40% investeringssubsidie te krijgen.

Niettemin heeft onze fractie enkele zorgen over deze aankoop. De totale kosten zullen aanzienlijk hoger zijn vanwege sloop- en andere kosten die niet zijn meegenomen.

Bovendien heeft de studie van Fluvius aangetoond dat overstromingen bij piekbuien niet kunnen worden uitgesloten bij het openen van de grachten. Ook leven er veel ratten in dit soort beken. We maken ons ook zorgen over de verkeersveiligheid, omdat er zelden ongelukken gebeuren op deze hoek en het verbreden van de straat de veiligheid niet zal verbeteren en mogelijk de snelheid zal verhogen.

Daarom heeft onze fractie (Boyen Michel) tegen de aankoop gestemd omdat het project nogal vaag is. We dringen aan op een meer concrete uitwerking van de plannen en een grondige analyse van de kosten en risico's.

We willen ook opmerken dat het hoekhuis in de Rijkswachtstraat/Vincent Betsstraat te koop staat voor €112.000.

Dit huis zou naar onze mening een verstandigere aankoop zijn omdat hier al meerdere lijnbussen en ander zwaar verkeer bij omleidingen de gevels hebben beschadigd. Langs deze weg lopen de talrijke omleidingen rond de Grote Markt en de weg zou het doorgaand verkeer makkelijker kunnen afvoeren omheen de Grote Markt.

We hebben de indruk dat alles in het werk wordt gesteld om het project op de Grote Markt ten koste van alles te realiseren. De inwoners van minder prestigieuze straten en de deelgemeenten blijven hierdoor echter in de kou staan.