Het algemeen Nood en Interventieplan AINP

Op 26 januari 2023

Het ANIP is in het najaar van 2022 geüpdatet en ter goedkeuring voorgelegd aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.

Het noodplan is gericht op de coördinatie en samenwerking tussen verschillende disciplines in noodsituaties, zoals de hulpverleningszone, de medische hulpdiensten, de politiezone, de logistieke ondersteuning en de communicatiecel.

Elk jaar vinden er oefeningen plaats voor elke discipline, om ervoor te zorgen dat iedereen zich op de juiste manier kan gedragen in een noodsituatie. Dit is belangrijk gezien de aanwezigheid van veel scholen en verzorgingstehuizen in onze gemeente.

Veel burgers voelden zich onvoldoende ondersteund tijdens de ramp en er was ruimte voor verbetering van de communicatie en betrokkenheid van de schepenen en burgemeester.

Met het oog op de klimaatverandering en de mogelijkheid van toekomstige rampen, willen wij als N-VA aangeven dat men pro-actief moet werken niet alleen aan het voorkomen van natuurrampen als overstromingen door een beter onderhoud en oplijsting en aanpak van probleemsituaties betreffende de de waterlopen maar ook bijvoorbeeld door het oprichten van een fonds voor de slachtoffers van natuurrampen op gemeentelijk niveau te overwegen.