De Nieuwstraat in Zoutleeuw – Onveilig, onaangepast en ongehoord

Op 26 april 2017

De voorbije jaren waren al geen hoogvlieger als het op verkeersinfrastructuur aankwam, maar de plannen voor de herinrichting van de Nieuwstraat is de kroon op de onbekwaamheid. De N-VA fractie spitste goed haar oren tijdens de laatste gemeenteraad toen de burgemeester te kennen gaf dat er een onderzoek loopt om de Nieuwstraat definitief tweerichtingsstraat te maken. Dit moet een grap zijn en draagt zeker niet de goedkeuring weg van de bewoners van deze straat.

De vorige burgemeester en inwoner van de Nieuwstraat was niet aanwezig om zijn standpunt op deze gang van zaken te kennen te geven. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat het hier om een afrekening gaat binnen de grootste partij van deze stad waar de bewoners de dupe van worden.

N-VA Zoutleeuw trok dus de straat op en belde aan bij alle bewoners om hun mening te vragen. Velen zeiden dat ze van plan waren een enquête te doen, wel N-VA heeft dit voor hen gedaan. En wat blijkt : 95% van de bewoners vinden tweerichting in de Nieuwstraat gevaarlijk, onveilig en onverantwoord. De straat is op zich smal en aangepast rijgedrag kennen de meeste doorrijders niet. Gevolg is dat met regelmaat auto’s in een of andere voortuin terecht komt of erger dat fietsers en voetgangers moeten springen voor hun leven. Enkele maanden geleden werd zwaar verkeer reeds toegelaten in deze straat met als gevolg barsten in huizen en hinderlijk veel lawaai. En nu nog alle doorgaand verkeer door deze straat jagen. Er komt voor iedereen een eind aan het verdraagzame.

N-VA pleit voor redelijkheid en vraagt de definitieve invoering van éénrichting met daarenboven aanpassingen aan de infrastructuur om de snelheid naar beneden te halen. Een globaal verkeersplan dringt zich op maar veiligheid is jammer genoeg geen prioriteit voor deze meerderheid.